Metodik

Vi vill mäta effekter av våra insatser


Vi strävar alltid efter att mäta effekter av insatser. Tillsammans med beställaren bestämmer vi lämpliga metoder.  Helst mäter vi före och efter insatsen. Vi kan mäta kursdeltagarnas egna uppfattning/upplevelse eller effekterna av deras arbete, t ex bland deras medarbetare. Vi kan mäta konkreta beteenden, t ex att ge feedback eller delegera men också vad ett annat ledarskap kan ge, t ex mera kreativt arbetsklimat eller lägre stress/psykosocial ohälsa.

Upplevelsebaserat och upprepning

Vår pedagogik bygger både på lång erfarenhet av att utvecklat tusentals chefer och medarbetare men också den senaste hjärnforskningen. Vi har i 25 år jobbat med upplevelsebaserad inlärning som tillfredsställer olika lärstilar och vi vet att det krävs upprepning och uppföljning för att skapa nya beteenden i vardagen.

Vi kopplar till övergripande mål och att det känns meningsfullt. Vi förstår att i varje förändring behöver man förstå varför och hur det kan bidra till både egen och organisationens framgång

Upplevelsebaserat, genom att göra mycket mera än att lyssna och prata skapar vi högre engagemang och inlärning

Trygghet i gruppen; glädje och skratt. Nya beteenden kanske upplevs som obekväma, konstiga och till och med hotfulla mot den invanda bilden. Genom att skapa trygga och glada grupper ökar vi modet att prova på nya beteenden

Påminnare, triggers. Det är lätt att falla tillbaka till gamla invanda beteenden. Genom att hjälpa deltagarna att skapar triggers får vi dem att påminna sig själv, i rätt ögonblick

Vi har tillgång till webbaserade coachingverktyg som ger möjlighet till att vara ett stöd i vardagen när som helst genom dator/padda/telefon

Förändringar i många små steg; vi vet att hjärnan föredrag detta och att få snabb positiv återkoppling, hellre än stora förändringar och långsiktiga utmaningar.

Våra uppföljningsverktyg bygger på detta tänkesätt (sk gameification)

Skräddarsydda upplägg

Alla våra upplägg skräddarsys efter kundens önskemål, resurser och våra erfarenheter av vad som verkligen fungerar. Ett önskvärt upplägg ser ut så här:

Före

  • Före start genomför vi en förstudie/analys av nuläge

  • Vi bestämmer tillsammans med ledning/beställare vad som skall uppnås och alla förutsättningar som krävs för att göra det som leder till uppsatta mål.

  • Hur ser insatsen ut i förhållande till övergripande mål och strategier och hur stödet från högre chefer skall vara

  • Hur vi skall mäta före, under och efter

  • Deltagare får ofta något att arbeta med, lära sig, innan vi träffas

Under

  • Arbetet består dels av träffar IRL där vi arbetar upplevelsebaserat och skapar en trygghet i gruppen och en vilja pröva nya beteenden.

  • Mellan tillfällena kan vi följa upp på olika sätt och coacha webbaserat med möjlighet till daglig träning och återkoppling

  • Vi kan också mäta aktivitet och säkerställa att alla är på rätt väg

Efter

  • Efter projektet mäter vi igen och ser till att målen är nådda

  • Vi ser också till att organisationen nu kan ta över och säkerställa fortsatt användning av nya framgångsrika beteenden

Nyfiken på att veta mer?

Sedan 1991 har vi utvecklat individer grupper och företag inom service, handel, hotell, bygg, fastighet, sjukvård, äldreomsorg, media, reklam bank, försäkring, media, reklam och IT.